Sunday, April 20, 2014

CABARAN PELAJAR MASTER

Sebelum ini hidup sebagai pelajar degree dirasa sangat mencabar, assigment bertimbun-timbun, hampir semua subjek ada projek akhir, pada akhir setiap semester nak kena bentang semua projek dengan exam akhir lagi. Penat je dengar kehidupan pelajar degreekan? itu baru degree, MASTER!!! PHD!!!??

YES now i'm master student, tapi bukan itu yang nak dibanggakan walau setinggi mana peringkat pengajian kita itu semua belum tentu menjamin masa depan pun sebenarnya. why? sebab rezeki masing-masing semuanya dah ditetapkan di Luh mahfuz lagi macam mna rezeki kita.

kenapa tajuk macam menakutkan je? sebab nak suruh korang baca...hahaha, gurau je. Betul makin tinggi kita belajar makin tinggi tahap cabaran yang kita akan face sebelum kita dapat segulung paper during convocation day. 

Bagi yang tak tahu untuk master boleh dipecahkan kepada 3program yang kita boleh daftar(based master at ukm only):

1) Master coursework(belajar dan pergi kelas macam degree,exam mcm bese)
2)Master coursework & research(belajar beberapa subjek dan akan buat research)
3)Master research(Fully research)

Masa degree kita coursework semata-matalah kan? ada FYP pun lebih kepada hasil projek yang kita buat.
Tapi master pilihan 1 & 2 kat atas ini akan tekankan lebih kepada penulisan. Dan bile penulisan kami semua kena lebih banyak membaca jurnal,article dll.

Ada lecture pernah cakap untuk buat proposal sahaja kami semua kena baca jurnal at least 50 jurnal paling sikit, tu master PHD 100 dan ke atas OK..hahaha. It semua baru proposal untuk dipertahankan sebelum betul-betul buat research dan hasilkan projek tersebut. Kalau  yang dah betul-betul korang bayangkanlah berapa yang perlu dibaca mau bengkak biji mata menghadap tulisan sahaja.

Masa degree baca orang punya jurnal je, bila master ini kami yang kena hasilkan jurnal untuk syarat untuk bergraduasi dengan jaya dan bergayanya. Macam manalah rupanya nanti nak siapkan jurnal tu berapa banyaklah bahan yang nak kena baca dan kaji baru dapat hasilkan jurnal yang boleh di publish.

Tapi apa yang saya cerita ini bukan nak takutkan sesiapa nak ambik master, ini hanyalah sekadar perkongsian untuk kalian yang mungkin bakal sambung lepas ini. Lain U lain syarat dan cara jadi tak payah risau atau bimbang kalau betul bertekad nak sambung teruskan. 

Oklah setakat ini jelah dulu, kalau korang pun sambung master atau ada pendapat sharelah dekat sini .:-)

P/S: TEMPAHAN SEMUA DITUTUP, HARAP MAKLUM SEKIAN

3 comments:

Cikgu Ma said...

assalamualaikum...comelnya blog dia....moga sehat hendaknya...ingat akk lgi ke? hihi

sj jengah..rindu BW :)

Unknown said...

waalaikumusalam..akak ingt je..mana boleh lpe geng doodle..hihihi

balqisfz said...

Balqis bru je tamat diploma. hihi ^^

 
Template Edited by Alya Balqis Studio All Right Reserved © 25/12/2013