Thursday, October 10, 2013

Pink Ohsem




KENAPA PEREMPUAN SUKA WARNA MERAH JAMBU(PINK)-fakta

Warna merah jambu atau pun pink begitu sinonim dengan anak perempuan. Jika ada bayi perempuan lahir, maka semua aksesorinya diberi warna pink. Kalau lelaki, maka warnanya biru. Andai ada lelaki pakai baju pink, maka akan diejek, “Ah! jambu betul kau ni, macam pondan!”. Mengapa warna pink dikaitkan dengan perempuan? Pakar psikologi daripada University of Newcastle dalam jurnal Current Biology memaparkan sebab musabab ilmiahnya.



Dipimpin oleh Dr Anya Hurlbert, pasukan ini melakukan ujikaji terhadap 200 orang lelaki dan perempuan berusia 20-an. Majoriti perempuannya menjawab bahawa mereka suka warna gabungan biru dan merah, tapi benci warna hijau dan kuning. Mereka terdiri dari dua jenis bangsa berbeza, Inggeris dan China. Ternyata selera warna tidak dipengaruhi oleh budaya etnik, melainkan faktor biologi.

Buah Matang

“Evolusi menyebabkan perempuan menyukai warna kemerahan. Mereka cenderung memilih buah warna merah, wajah kemerahan. Budaya juga memberi impak yang di dalamnya, “ kata Dr Hurlbert. Boleh jadi ini akibat peranan kaum wanita sejak dulu adalah memilih bahan makanan untuk keluarga. Kebiasaan turun temurun untuk mencari buah matang yang begitu identikal dengan warna merah, menyebabkan sampai saat ini “anak cucu” Hawa itu meyukai warna merah atau kemerahan.
Sedangkan lelaki cenderung suka warna biru sebab memang tugas mereka sejak lama adalah mencari sumber air bagi keluarga atau sukunya. Warna biru dikatakan lebih identikal dengan sumber air yang baik, boleh diambil. Mereka juga menganggap bahawa langit biru cerah adalah petanda cuaca yang bagus untuk memburu.

Kajian ini mencetuskan Yazhu Ling, rakan Hulbert, untuk mengadakan penyelidikan lanjutan. Ia akan melakukan kajian pada anak-anak dan menyelidik hubungan antara pilihan warna dan tahap kemurungan mereka.

Sumber gambar dari uncle google: "everything is PINK"






penjara pink di switzerland,


yummyyy so delicious





Bagi pengemar pink pasti korang ada koleksi macam kat ataskan.....

6 comments:

puan syasya said...

awwww....syasya sgt suke kaler pink!!!!
^____________^

Unknown said...

dh muncul sorg peminat pink ye...:-)mesti byk koleksi pink kn..

Kak iman said...

iman cukup xbpe gemo pink

Kisah Tatie said...

I love pinkkkkkkkkkkkkkkkkk

Fatimah Nabila said...

xskew pink..tpi xtau npe nk jugk beli bnda pink..haha!

 
Template Edited by Alya Balqis Studio All Right Reserved © 25/12/2013