Sunday, December 16, 2012

keguguran rambut

Assalamualaikum w.b.t


Hari ni nak cerita sedikit masalah yang bese dihadapi oleh semua orang iaitu keguguran rambut. Bukan perempuan je ada masalah ni ok,lelaki pun kekadang ada juga kan. Selurus mana pun rambut kita kalu tak dijaga dengan elok pasti jadi macam ni gak kan.

Macam tulah alya pun ada masalah ni juga iaitu keguguran rambut yang sangt teruk lah juga rasanya,setiap kali sikat rambut je mesti penuh je sikat tu dengan rambut
Nak share sedikit maklumat yang diperolehi hasil mengoogle tadi. Sebab dan cara nak merawat masalah ni.



gambar sekadar hiasan


gambar sekadar hiasan


SEBAB RAMBUT GUGUR:

  • Penggunaan pengering rambut yang  kerap boleh menghilangkan kelembapan rambut akibat suhu yang terlalu panas digunakan.
  • Rambut tidak dicuci dengan sempurna selepas berenag di pantai atau kolam renang dan ini akan mengakinatkan klorin dan garam yang terkandung didalam air boleh merosakkan struktur rambut.
  • Terlalu kerap mencuci rambur boleh menyebabkan kehilangan kelembapan dan rambut menjadi kering
  • Selain itu, masalah kelemurur yang sering dihadapi oleh kebanyakkan orang diluar sana dan rambut berminyak juga menjadi punca utama masalah keguguran rambut
  • Penggunaan pencuci rambut yang tidak berkesesuaian dengan rambut juga menjadi salah satu punca masalah rambut gugur
  • Ada diantara kita yang menghadapi masalah ini disebabkan oleh tekanan/STRESS yang melampau.
  • Penggunaan bahan kimia yang yang berleluasa sekarang ini seperti contoh pewarna rambut , semburan untuk rambut dan lain-lain.
            sumber dari: sini

Atas ini adalah beberapa punca/sebab masalah keguguran rambut y ang bese dihadapi oleh kita semua. Bagaimana kita mengatasi masalah ini? dengan hanya pergi menbuat rawatan kesiharan rambut?(bagi yang berkemampuan boleh lah). ok bagi yang tak berkemampuan ni (macam orang yang menulis nilah) jom kita tengok apa yang paling senang untuk kita buat.

Cara mengatasi masalah rambut gugur:

  • Selepas shampoo rambut, lumurkan 1 cawan jus lemon yang baru diperah dan urut ke kulit kepala. Selepas itu, bilas. Guna conditioner yang biasa anda gunakan untuk bilasan terakhir bagi membuang segala kotoran.
  • Selepas shampoo rambut, lumurkan 1 cawan jus lemon yang baru diperah dan urut ke kulit kepala. Selepas itu, bilas. Guna conditioner yang biasa anda gunakan untuk bilasan terakhir bagi membuang segala kotoran.
  • Untuk mengatasi masalah rambut gugur dan botak, anda boleh mengamalkan urutan minyak arnica setiap hari. Ia telah terbukti dengan maklum balas pembeli minyak arnica yang dipakej bersama-sama set rawatan rambut gugur dan botak. Ambil pemakanan yang kaya dengan protein seperti sayur-sayuran hijau, karot, buah manga, apricot kering dan juga cereal.
  • Untuk kes beruban sebelum waktunya (premature greying), jika emak atau ayah anda telah beruban pada usia muda, secara genetiknya anda juga berkemungkinan akan mengalaminya pada seawal usia 40an atau lebih awal. Uban adalah proses semulajadi apabila pigmen atau melanin rambut gagal untuk menghasil pigmentasi, lalu terjadilah uban apabila usia meningkat. Uban juga boleh terjadi pada usia remaja walaupun anda tidak mempunyai keturunan.
  • Bagi merawat rambut yang rosak, anda boleh gunakan pisang. Caranya, ramas pisang dan campur dengan beberapa titis minyak almond dan urut-urut ke rambut. Biarkan selama 15 minit dan bilas dengan air soda. Kemudian syampu (sebaik-baiknya syampu herba) dan conditioner

  • sumber dari : sini

Moral value :  Rambut adalah permata bagi wanita.
P/S Penaja : Kalau ada yang dah cuba cara-cara di atas dan berhasil sila bagitahu ye.huhuhu.

6 comments:

Cikgu Ma said...

akak pun masalah keguguran rambut..mcm teruk jugak...

punca dia rasanya shampoo xsesuai dan stress..ya, memang stress...fikirkan tentang kehidupan yg penuh dengan impian...

Alya Balqis Studio said...

tulah sama ler shampu asyik tukar2 je xde yg sesuai..pakai shampu rejoice makin teruk lak jadinya...stress mmg xleh lari lah dari hidup kita ni..:-)

Cik Jari Manis said...

sya pun ada masalahrambut gugur..stress study kot/ ada ke stress studysampai gugur rambut...?

Alya Balqis Studio said...

@Cik Jari Manis
belajar tu pun salah satu penyebab stress gak tu..mana taknya macam2 fikirkan..nak siapkan kerja sekolah lah,nak present lah itu ini mcm2 lagi.kan3..:-)

 
Template Edited by Alya Balqis Studio All Right Reserved © 25/12/2013